کد خبر: ۶۲۲۸۹۶
تعداد نظرات: ۸۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
هیچ الگو و مدلی برای بیان اعتراض پیش‌ پای مردم نگذاشتند

خطر انباشت اعتراضات برای نظام| مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند| اصل ۲۷ قانون اساسی برای چیست؟

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در اصل ۲۷ قانون اساسی شرایط برای اعتراض مدنی وجود دارد، گفت: تا به امروز هیچ دولتی برای به رسمیت شناختن اعتراضات مدنی و اینکه این اعتراضات در یک چارچوب قانونی مطرح شود، اقدامی نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

«شهربانو امانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که اگر مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات قانونی وجود داشت، آیا ممکن بود اعتراضات مردمی بعد از افزایش قیمت بنزین به تخریب و درگیری کشیده نشود؟ گفت: چند ماه بعد از استقرار شورای پنجم، مردم در ارتباط با معیشت و مشکلات اقتصادی در دی‌ماه سال ۹۶ اعتراضاتی را مطرح کردند و شورای شهر برای اینکه بتواند به این مطالبه به حق مردم پاسخ دهد، پیشنهاد داد مکان‌هایی در شهر تهران برای اعتراضات به حق مردم معرفی شود، چرا که اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراضات مردمی را به رسمیت شناخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این عضو شورای شهر تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است: متاسفانه تا به امروز هیچ دولتی برای به رسمیت شاختن اعتراضات مدنی و اینکه در یک چارچوب قانونی این اعتراضات برگزار شود، اقدامی نکرده است. طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است و مردم می‌توانند اعتراضات خود را بیان کرده و به گوش مسئولان برسانند. ما در شورا این موضوع را با یک طرح دو فوریتی مصوب کردیم، اما متاسفانه هیات تطبیق این لایحه را در همان سال ۹۶ رد کرد و هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفتند و اعلام کردند این موضوع در اختیارات قانونی شورای شهر نیست.

انباشت اعتراضات، برای کشور هزینه دارد| مردم احساس بی‌پناهی کنند

لزوم به رسمیت شناختن اعتراضات مردمی بعد از ۴۰ سالگی نظام

امانی ادامه داد: معتقدم اگر چنین تمهیدی را بعد از ۴۰ سالگی نظام می‌اندیشیدند و اعتراضات مردمی را به رسمیت می‌شناختند، مردم نیز هوشمندانه و آگاهانه همانطور که صاحب انقلاب هستند و در شرایط بحرانی همواره در صحنه بودند و در هشت سال جنگ تمام عیار تحمیلی حضور داشتند، طبیعتا می‌توانستند با آرامش اعتراضات خود را بیان کنند. در اعتراضات مدنی هدف مشخص است و معترضان بیانیه صادر می‌کنند و چنانچه لازم باشد، وارد مذاکره می‌شوند.

وی با اشاره به اعتراضات مردم در مناطق حاشیه‌ای تهران تصریح کرد: از روز اول اعتراضات در شهرهای کوچک بود و مردم در شهرهای مراکز استان‌ها خیلی درگیر اعتراضات نشدند و حتی می‌بینیم در تهران نیز مناطق حاشیه‌ای درگیر شدند و در ادامه دیگر شهرها نیز اعتراض کردند. این بی‌تمهیدی، بی‌برنامگی و ناکارآمدی سیستم اجرایی است که اعتراض مردم را به رسمیت نمی‌شناسند و برای همین است که هیچ برنامه‌ای برای آن ندارند؛ در چنین شرایطی وقتی اعتراضات شکل می‌گیرد به هر حال یک عده مخالف نیز ممکن است، سوار بر موج اعتراضات شده و جریان مردمی را که مطالبه به حق بوده است، به انحراف بکشانند، چراکه اعتراضات مردم مسالمت‌آمیز است.

هر اتفاقی می‌افتد مردم هزینه آن را می‌دهند

این عضو شورای شهر با تاکید براینکه هر اتفاقی می‌افتد مردم هزینه آن را می‌دهند، بیان کرد: وقتی در اصل ۲۷ قانون اساسی شرایط اعتراض مدنی وجود دارد، چرا تمهیداتی برای اجرایی شدن این اصل مهم وجود ندارد، از سوی دیگر در طول سال‌های مختلف کارکردهای نهادهای مدنی، حزبی و سیاسی به نوعی در شرایطی قرار گرفته است که نمی‌توانند تمهیداتی بیاندیشند که این اعتراضات را در چارچوب قانون پیش ببرند و برای تحقق مطالبات تلاش کنند.

مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند

وی ادامه داد: وقتی کارکرد نهادهای مدنی، سیاسی و صنفی به نوعی سرکوب می‌شود، این مطالبات انباشته می‌شود. همچنین از سوی دیگر با برخی موضع‌گیری‌های مسئولان و مقامات بالاخص شخص آقای رییس‌جمهور که مسئولیت امنیت کشور را برعهده دارد، مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند، چراکه نمی‌دانند حرف‌شان را به چه کسی باید بزنند و از طرفی مخالفان نیز برای اینکه از احساسات درست مردم سوء استفاده کنند، فرصت را مغتنم می‌شمارند، اما این موارد باز هم دلیل نمی‌شود که حاکمیت به مطالبات مردم پاسخ ندهد.

امانی با اشاره به پرداخت بسته حمایتی معیشتی از سوی دولت گفت: دولتی که مرتب نقد می‌کرد، پرداخت یارانه نقدی سم اقتصادی است، شرایطی را به وجود می‌آورد که مجبور می‌شود خودش این سم را به جامعه تزریق کند و طبیعتا در چنین شرایطی مردم را نباید نامحرم بدانند، از طرفی دولت می‌دانست که توان مردم در زیر بار شرایط رکورد تورمی بسیار بی‌تاب شده و رابطه فی‌مابین عامه مردم و دولت کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر نیز با لشکر جوانان تحصیلکرده بیکاری مواجه است که برای زندگی باید امید داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از موانعی که باعث شد؛ مکان‌هایی برای تجمعات معرفی نشود، چیست؟ تصریح کرد: بخشی از کسانی که در قدرت هستند و پاسخگو نیستند و همچنین بخش مهمی از دولت که در اختیار آقای روحانی نیست از مواردی است که مانع تعیین مکان‌هایی برای تجمعات شده است.

هیچ الگو و مدلی برای بیان اعتراض پیش‌ پای مردم نگذاشتند

این عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: متاسفانه وزیر کشور که باید درباره معرفی مکان‌هایی برای تجمعات اهتمام داشته باشد، اعلام کرد که این موضوع در اختیار شورای شهر تهران نیست، اگر این موضوع در اختیار شورا نیست، در اختیار دولت که بود، الان چند سال است که مردم ایران به دنبال این هستند که قانون‌مند و در چارچوب قانون، اعتراضات خود را بیان کنند و صدای‌شان به گوش مسئولان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در هر موردی برسد. اگر این مکان‌ها در اختیار مردم قرار می‌گرفت، طبیعتا افرادی هم که می‌خواستند سوءاستفاده کنند، این فرصت را پیدا نمی‌کردند، حال در این شرایط افرادی که مسئول امنیت کشور هستند، باید پاسخگو باشند چراکه هیچ الگو و مدلی را پیش‌ پای مردم نمی‌گذارند و آزادی را این می‌دانند که هرچه خواستند انجام دهند و هر حرفی خواستند بگویند و دیگران باید آن حرف را تکرار کنند.

اعتراضات انباشته شده است

امانی با تاکید براینکه مسئولان باید کاری کنند که مردم احساس بی‌پناهی نکنند، تصریح کرد: در طول سال‌های سال وقتی مسئولان گوش شنوایی برای اعتراضات صنف‌های مختلف مانند کارگران، معلمان، زنان و ... نداشته‌اند؛ این اعتراضات انباشته می‌شود و هزینه برای کشور زیاد می‌شود. اتفاقاتی که در روزهای اخیر نیز افتاده هزینه‌های مالی بسیاری برای کشور داشته است. فقط قطعی اینترنت در ایران روزانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد کرده است.

دفاع از حق اعتراض

روزنامه اعتماد نیز یادداشتی نوشته است: «اعتراض حق شهروندان است»؛ اين جمله‌اي است كه در اين روزها به‌ دفعات از سوي تريبون‌هاي مختلف مطرح شده و به نظر مي‌رسد امروز پس از فراز و نشيب‌هاي فراواني كه طول دهه‌ها و حتي قرون در مسير دموكراسي‌خواهي و حركت به سوي آزادي شهروندي و حكومت مشروطه و استيلاي حاكميت مردم‌سالار پشت ‌سر گذاشته‌ايم، لااقل در اين مهم به توافق نسبتا همگاني دست پيدا كرده‌ايم كه شهروندان حق دارند براي پيگيري مطالبه‌هاي قانوني خود، دست به تجمع قانوني زده و صداي خود را به گوش حاكميت برسانند.

در اين شرايط اما لازم است كه به مكانيسم و روشي روشن و قانونمند براي تحقق اين اعتراض‌هاي مدني و قانوني توسط مجموعه حاكميت برسيم. روشي كه البته آثار مثبت متعددي به ‌همراه خواهد داشت و از جوانب مختلف به ‌سود فرهنگ شهري و مدنيت جامعه است، اما شايد نخستين اثر آن، اين باشد كه در بزنگاه‌هايي همچون آنچه طي هفته گذشته شاهد بوديم، صف معترضان و كساني كه آشوبگران بودند، از يكديگر مجزا شده و امكان سوءاستفاده از تجمعات قانوني و مسالمت‌آميز شهروندان از كساني كه به‌ دنبال بهره‌برداري خود هستند، سلب مي‌شود. به هر تفسير، هيچ‌ كس نمي‌تواند انكار كند كه بخش قابل‌ توجهي از كساني كه اين روزها به خيابان‌ها آمدند، از بدنه جامعه و همين مردمي بودند كه به لحاظ تبعات ناشي از گراني بنزين گلايه داشتند. هر چند عده‌اي نيز بر اين موج سوار شده و سعي در سوءاستفاده داشتند كه طبيعتا همان‌طور كه رويكرد گروه نخست مورد تاييد است، كسي در رد رويكرد گروه دوم
ترديد ندارد.

در چنين شرايطي است كه لزوم تعيين مكانيسمي روشن براي بيان نظرات جامعه اهميتي دوچندان مي‌يابد. مكانيسمي كه شهروندان بتوانند از آن براي اعلام‌نظر و اعتراض خود استفاده كنند و مهم‌تر از آن، اين گروه‌هاي مختلف معترض قادر باشند در فضايي عقلايي جمع‌بندي دقيقي از خواسته‌هاي خود را به حاكميت منتقل كنند. طبيعتا‌ تا زماني كه فضا آرام نباشد، امكان شنيدن صداي معترضاني كه حرفي براي گفتن دارند، فراهم نخواهد بود. حال آنكه در شرايط كنوني مشخص نيست جز اعتراضي عمومي نسبت به بنزين، دقيقا چه ديدگاهي نسبت به اين تصميم سران قوا وجود دارد و معترضان چه ايرادهايي را مطرح كرده و مي‌كنند.

فارغ از اين مسائل اما برخي ديگر از منتقدان از غيرقانوني بودن مقيد كردن اعتراض‌ها به مكاني خاص صحبت مي‌كنند، حال آنكه امروز لازم است ابتدا گام نخست در اين راستا، يعني به رسميت شناختن حق اعتراض محقق شود تا مگر پس از آن، بتوانيم گام‌هاي بعدي را نيز ‌برداريم. فراموش نكنيم امروز حتي در بسياري از كشورهاي پيشرفته و توسعه‌يافته به لحاظ سياسي كه سابقه دموكراسي چندين و چند قرن دارند، همچنان امكاني مشخص براي بيان اعتراض‌ها وجود دارد. بنابراين ما نيز بايد با نگاهي فرآيندي به اين مساله ابتدا اجازه دهيم كه گام نخست محقق شود تا سپس بتوانيم ضمن فرهنگ‌سازي، گام‌هاي بعدي را‌ برداريم.

برپایی تجمعات اعتراضی ضابطه‌مند شود

سید مهدی حجتی، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: اعتراض های مردم از جمله حقوقی است که در همه کشورها برای شهروندان به رسمیت شناخته شده و در اصل ٢٧ قانون اساسی برپایی تجمعات و تظاهرات یکی از حقوق اساسی است. بنابراین از لحاظ اینکه چنین حقی برای مردم وجود دارد با توجه به این اصل از قانون اساسی، تردیدی وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته قانون اساسی برای تحقق این حق، شروطی را مطرح کرده است؛ اول اینکه این اعتراض ها مسلحانه نباشد همچنین مخل مبانی اسلام هم نباشد. بنابراین معترضان باید در مقام اعتراض تجمعاتی که انجام می دهند این دو مسأله را مدنظر قرار دهند.

حجتی گفت: در مورد اصل ۲۷ قانون اساسی شرایط اجرا تعیین نشده است و به نظر می رسد یکی از اصول قانون اساسی است که تا اندازه ای مغفول مانده است و شرایط کنونی کشور ایجاب می کند تا به عنوان یکی از حقوق اساسی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که اصل ۲۷ ضابطه مند نشود، فرض بر این است که برپایی تجمع غیرمسلحانه و به دور از خشونت و مغایر مبانی اسلام ممنوعیت ندارد.

حجتی اظهار داشت: درست است که اصل ٢٧ بر این موضوع تاکید دارد اما اعتراض ها نباید به گونه ای باشد که نظم عمومی را به چالش بکشد. در واقع اگر قرار است تجمعی برگزار شود، نباید با نظم عمومی در تعارض قرار گیرد یا در زندگی روزمره مردم اختلال ایجاد کند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: البته در اصل ٢٧ قانون اساسی با توجه به قانون احزاب تعدیل هایی شده است و بر اساس این قانون، صرف اینکه افراد بخواهند تجمع کنند کافی نیست و باید برای برپایی تجمعات از وزارت کشور مجوز بگیرند و در صورت صدور مجوز، تجمعات اعتراضی امکان برگزاری دارد البته این موضوع جزء قوانین عادی است.

وی افزود: برای برپایی تجمعات زمان و مکان مشخص باید تعیین شود همچنین نیروهای انتظامی هم برای برقراری نظم و امنیت تجمع کنندگان در محل حضور یابند.

این حقوقدان گفت: افراد در برپایی تجمعات مدنی آزاد هستند، مگر اینکه در جایی از قانون خلاف آن تصویب شود؛ آنطور که در ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن نظم کشور جرم انگاری شده و آمده است: «هر گاه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی نمایند که جرایمی بر ضد امنیت داخلی یا خارج کشور مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را فراهم کنند در صورتی که عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهند شد.»

وی ادامه داد: طبق قانون، مجازات افرادی که جرایمی بر ضد امنیت داخلی مرتکب می شوند دو تا پنج سال حبس است البته این مجازات در شرایطی است که عنوان محارب نداشته باشند ولی اگر از نظر دادگاه احراز شود که این افراد دست به سلاح برده اند در جهتی که امنیت را از بین ببرند، محارب محسوب می شوند بنابراین اظهارنظر در این باره باید به دستگاه قضایی سپرده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
126
انسانها هم بعد از ۴۰ سالگی به یک عقل و خرد و پختگی می‌رسند....نظرات مخالف واقعیت جامعه ما هستند. نباید این مخالفت‌ها را به دشمنی تبدیل کنیم. اگر این دشمنی‌ها ریشه بدوانند، همه باهم می‌سوزیم و در تاریخ هم ... .. آنهایی که نگران دین هستند باید بیشتر از همه پیش‌قراول حق بیان مخالفت در جامعه باشند.
ایرانی
|
Germany
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
125
اینکه یک گوشه پرتی به عنوان مکان اعتراض و تجمع در نظر گرفته شود که مشکلی را حل نمی کند دلیل این اعتراضات توجه نکردن مسئولین به وضعیت زندگی مردم است. سمت و سوی تصمیم گیری دست اندرکاران کشور باید در جهت منافع ملی و مردم و رفع مشکلات قشرهای مختلف جامعه باشد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
ما سیاهی لشکریم .ما فقط زنده هستیم که به ثروتمندان وازما بهتران جامعه خدمات بدهیم تا انها از زندگی شان لذت ببرند وسفر دور دنیا بروند ودر انگلیس وکانادا و....ویلا وملک بخرندودر پشت بام خانه شان استخر وجکوزی وسونا بزنند وماساژورها مشت ومالشان بدهندو دیگر هیچ آرزویی نداشته باشند که برآوزده نشود.البته شاید برخی آرزوهای آنها هم برآورده نشود وآنهم رفتن به کره ماه وکره مریخ است که ما جماعت رعیت از برآورده نشدن این آرزوی اربابان ثروت خیلی ناراحتیم وباید برای رسیدن کامل آنها به آرزوهایشان تلاش دوچندان بنماییم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
97
حتی اگه یه روز به عمرم باقی باشه،آرزو دارم ...که اینطور با ...بدترین روزها و شبها رو نصیب مردم کشور عزیزم کرده،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
متنت رو انقدر حذف کردن کلا ناخوانا شده
اما واقعا بدترین روزها و شبهای عمرمه
حد ظلم رو رد کردن ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
بدترین شکنجه ای که اینروزها دارم تحمل میکنم اینه که ما رو بی شعور فرض می کنند. مسئولین ..یه جوری حرف میزنند انگار با بچه طرفند.
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
من فهمیدم ......
ماشالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
منم فهمیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
115
اگه یه امپر سنج رو بدن انسانا بود میدیدیم میزان تنفرشون چقدره از بی قانونی بی ثباتی فساد و ظلم، بعد قطع نت این امپر میسوخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
82
راهکارهامون هم مثل مدیریت مونه.چرا در اروپا مردم راحت با یک پلاکارد میان بیرون و اعتراض شان را بیان می کنند و بعد می رن سر کارشون؟؟؟؟؟
ما کی به اون مرحله خواهیم رسید؟؟؟
من که فکر نمی کنم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
البته خیلی ها میتونندبا پلاکارد هرتوهینی را حتی به رئیس جمهوربکنند و به استخرفرح تهدیدکنند وکسی کاری بهشون نداشته باشه ، چون اونا مردم !!! هستنداونم ازنوع خودجوش همیشه درصحنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
خدا پدر مادر تو بیامرز عجب حرفی زدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
93
شماییی که حتی اینترنت که کمترین حق هست رو هم قطع کردی واس مردمتون لطفا دیگه ... گفتنو بذارین کنار .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
37
8
به میزان انباشت اعتراضات،...انباشته خواهد شد.مشکلی نیست.اشرار را تموم می کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
34
هر چقدر اینجا کامنت گذاشتم به گوش کسی نرسید
کسی سایت شورای امنیت رو داره؟
پاسخ ها
یه بدبخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
شورای امنیت کی ها هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
6
20
مشکل ما افراط و تفریط هست که در هر دو گروه سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب دیده می شود.
پاسخ ها
حمیدرضا-Mosafer
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
حرفای شما دیگه ارزش وزن کردن هم نداره!
اصلاح طلب و اصولگرا رو همدیگه چنده!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
47
خدایا ، هیچ وقت... که ایران به دنیا آمدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
2
47
...کمترین میزان ابراز نارضایتی رو که تو فضای مجازیست تحمل نمیکنه. شما میگی قانون اساسی و حق اعتراص؟ حق اعتراض برا سیستمهایی است که در کل درست عمل می کنند و یه جاهایی مشکلاتی وجود داره، نه تو ایران که کلا مشکل و بحرانه و فقط یه جاهایی درست عمل می کنه.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
ازاعتراض مجازی میترسند چه برسه حقیقی!!!!!
حمیدرضا-Mosafer
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
درود بر شما حمید جان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
3
59
هیس ایرانی ها فریاد نمی زنند!!!!!!!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
50
در هلند وقتی اعتراضاتی می خواهد شروع شود ابتدا مسئول اعتراضات به دفتر مرکزی پلیس آن شهری که قرار است اعتراضات درآنجا انجام شود می رود و اجازه شروع اعتراضات را دریافت می کنند و پلیس هم همراه مردم در اعتراضات حضور پیدا می کند که از مردم در خیابان در زمان شروع اعتراضات حفاظت کند. ولی در ایران هیچ وقت اجازه شروع اعتراضات را به مردم ندادند و همیشه شاهد بودیم که پلیس هم اعتراضات مردم را ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
48
اينترنت رو وصل كنيد !
اين اعتراض نه ، يك تهديد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
33
با همین فرمان بروید جلو
ناشناس
|
France
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
2
64
فعلا کل قانون وقانون اساسی کیلو چند ،؟،!
ناشناس
|
France
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
2
67
به بهانه هسته ای وآمریکا ودشمن وهزاران از اینجور حرفهای... حق ملت را ضایع کردند وهیچ مفری هم برای مردم نگذاشته اند ویا نمیخواهند که حل مشکلات بشود نه اینکه راهی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
افرین بر نظر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
69
اقا پیشناهاد میکنم در کشور رو باز کنین ماها رو بریزین دور خودتون بمونید برید... زندگی کنید راحت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
وضعیت فعلی ما هم از دور ریختن بهتر نیست چون مسئولین راه خودشونو می روند وکاری به ما ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
متاسفانه هیچ وقت اینکار رو نمیکنه چون نیاز داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
50
مسئولان هیچ کاری برای پاسخگویی به اعتراضات و مطالبات مردم نخواهند کرد؛ چون هیچ راهکار و برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور ندارند.اعتراضات مردمی هم پایان نخواهند گرفت و هر چند وقت یکبار تکرار می‌شوند.اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران هم بهبود نخواهد یافت و هر روز اوضاع بدتر می‌شود.
این‌ها تنها چیزهایی هست که در آینده اتفاق می‌افتد؛ چون تجربه نشون داده هر وقت اتفاقی می‌افتد، ابتدا حرف زده می‌شود.حرف‌هایی زیاد و بعضاً خوب ولی پس از مدتی همه چیز فراموش می‌شود و هیچ کار عملی برای بهبود شرایط صورت نمی‌گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
2
66
تمرکز قدرت در یک نقطه با فرض اینکه آن نقطه هم درست عمل کند فساد آور است.
قانون اساسی باید تغییرکند و قدرت به مردم بر گردد.
نباید یک طبقه ... همه قدرت را با نام... به عهده بگیرند...
حمید
|
United States of America
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
60
آقا میشه بریم کویر لوت اعتراضاتمون را فریاد کنیم؟!!! یا اون هم ممنوعه؟!!!
پاسخ ها
حمیدرضا-Mosafer
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
البته اگر به جرم تخریب منابع طبیعی دستگیر نشی!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
38
ادمین جان ممنون از شما که نظر های ما را سانسور شده نشان می دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
باز خوش بحال تو خارجی من نگرانم هر آن بریزن منو ببرن که چرا نت میخوام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
35
پس چرا راهپیمایی به خوشامد مسئولان هیچ مکان خاص و مجوز و ... نمی خواد و در کف خیابان با تقدیر و تشکر و پذیرایی و ایاب و ذهاب و غیره صورت می گیره ؟؟؟
سيمين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
4
64
چرا رفراندوم برگزار نمي كنند كه ببينند ما ...!
اين بهترين راه هست .
پاسخ ها
حمیدرضا-Mosafer
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
هیسسس!!! :))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
اشتباه منفی دادم. با گوشی دستم خورد
عسل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
26
کلا کسانیکه معترضندداخل یک ماشین دولتی روبازبشند بعدبرن جایی که میخوان تجمع برگزارکنن توماشین اعتراض کنن تااگرخدای ناکرده کسی مخالف اینها بود کمپلت ببرن بازداشتگاه وخلاص!!!!!!!!!!!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
40
اصل 27 قانون اساسی
تنها چیزی که ... جایگاهی نداره قانون هستش
چون اولین ناقض قانون قانون گذار و مجریانش هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
هواهای نفسانی جایی برای قانون نمی گذارند .
ایراندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
34
بی عدالتی - بیکاری - گرانی واختلاس خیلی روی مردم فشارآورده باید راهکاری اساسی اندیشیده شود وگرنه ...
پاسخ ها
Jw12w12@gmail.cm
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
وگرنه چی؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
16
مشکلشان را حل کنید مکان یابی برای اعتراض چه فایده ای دارد
پاسخ ها
علیجان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
خب میخوان همه راببرن بازداشت کنندتاخیالشون ازهرچی معترض وآشوبگرهست راحت بشه!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
2
29
چه کویر چه شهر. وقتی دولتی سرکاراست که فقط به فکر پولدارهاست مشکل پایینی ها حل نخواهد شد بنزین ۳۰۰۰تومانی وخیابانهای خلوت خواست هاشمی بود که دولت اشرافی امروزی انرا اجرا کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
16
حس میکنم اینایی که ای پی خارج دارن نتشون وصل شده با وی پی ان میان
خوش به حالشون در هر حال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
19
ادمین جان من بذار دشنام بدیم. اعصابم نمیکشه ۸ روزه نت ندارم فقط دشنام ....بعضیها ارومم میکنه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
26
25
لطفا متن زیر رو با دقت بخونید بعد منفی مثبت بدید.
امام خامنه ای :
هر ملتی که در برابر ظلم تسلیم شود خداوند آن ملت را مجازات می کند.
پاسخ ها
agha
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
همیشه اینطور نیست، و مطلق نیست، چه بسا اجبار و اکراه در کار باشد. از پیش تا کنون عاقلان گفته اند: که عاقل آن است بین زیان و زیان تر، زیان را انتخاب می کند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
انگار ایشان در حال آزمایش کردن این سخن روی ما هستند الآن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
33
مردم نه تنها احساس بی پناهی می کنن بلکه احساس بی کسی و غریبی می کنند.
از یه طرف دشمن بی رحم وطمع کار خارجی
از یک طرف دولت ... و بی خیال داخلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
16
روحانی در یزد وکرمان بجای توضیح در مورد سهمیه بندی بنزین وگران کردن ان سخنرانی انتخاباتی برای مجلس انجام داد. این یعنی دولت از مردم سو استفاده میکند وسرشان کلاه میگذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
15
9
اعتراض مردم باید به رسمیت شمرده شود اما حتی اگر محل هایی برای تجمع تعیین می شد و بشود باید با کسانی که اموال ملت را آتش می زنند یا به سوی مردم تیراندازی می کنند برخورد شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
3
20
کدوم اعتراضات؟ همه مردم بسیجی هستند اونا همه اشرار و منافقین بودند که باهاشون برخورد انقلابی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
9
هیچ دولت به رسمیت شناختن اعتراضات مدنی و اینکه این اعتراضات در یک چارچوب قانونی مطرح شود، اقدامی نکرده .
یعنی
مردم. مردم نیستند
مدیران مدیران نیستند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
7
3
نت من یکی که وصل شد بلاخره
عین ماجرا ......
خداحافظ همه
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
43
این روزها وقتی کامنتا رو میخونم واقعا خوشحال و امیدوار میشم. مضمون نظرات و منفی و مثبت ها خیلی چیزها رو نشون میدن.. در مقایسه با سال های گذشته هموطنان عزیز بسیار آگاه و مطلع شدن و به بلوغ و هوش سیاسی بسیار بالایی رسیدن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
شدیدا انباشته شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
دیگه همه عاقل وبالغ شدن بلاخر بعد از .....
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
32
بدترین سم برای یک کشورآنست که مردم به ناامیدی کامل برسند.
حمیدرضا-Mosafer
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
36
همین که در سطح مجازی پیامها سانسور میشه (بدون اینکه خسارتی بزنه)، امید داشتن به اعتراض واقعی در جامعه به رویا شبیه هستش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
آفرين . چرا بايد در سطح مجازي حرف ها سانسور بشه ؟! شايد يكي دلش ميخواد اعتراضش را با فحش بيان كنه ، يعني يه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
10
... آفتاب نیوز ...تر از شما ..خدا نیافریده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
38
اگه واقعا راست میگید و اعتراض مردمو به رسمیت میشناسید به ماهم عین جماعت ولایتمدارتون مجوز راهپیمایی بدین، توی تلویزیون هم اطلاعیشو بزنید تا معلوم بشه وزن هر طرف چقده و مردم چی میخوان
علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
14
انباست هیجانات سیاسی
انباشت هیجانات چنسی
انباشت هیجانات اقتصادی
انباشت هیجانات اجتماعی
انباشت هیجانات اعتقادی
انباشت هیجانات فرهنگی

عوامل تولید. هر هیجان را بشناسیم ِ
از حداقل هیجان. در جهت محرک امور جامعه استفاده کنیم .
راهی برای تخلیه هیجانات کنترل نشده. مخرب , مدیریت کنیم
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
1
7
میگویی. چرا کتابخانه .
میگوید. اشاعه فرهنگ عربی شده .
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
26
5
حرکات غیر اصولی وایجاد آشوب وهرج مرج ورفتارهای خارج عرف توسط برخی از مردم خواسته های بحق مردم در خصوص مشکلات اقتصادی وقیمت بنزین را به حاشیه برد.الان فقط به آشوب وآشوبگران پرداخته می شود تا مشکلات اقتصادی مردم وقیمت بنزین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
اشوبگران مردم نبودن بلکه یه عده اجبر شده
در ضمن ندونسته مثبت زدم نظرم مخالف شماس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
5
حرفهای رای جمع کن.
هیدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
1
12
انباشت بیکاری
انباشت بدبختی
انباشت بی پولی
انباشت گرانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
2
نظر من رو وارد نکردید
رمضان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
5
اصل 27ظاهرا چند سالی است معنیش برای نمایندگان اینه 1به جای قانونگذاری ونظارت. دقیق بر اجرای کامل قانون پس از ورود به مجلس رییس وماون اول همه ادارات شهرتان را عوض ومهرهای خود را در راس بزارید حتی اگر نا کارامد2 صرفا طی دورهدوره نمایندگی به فکر انتخاب مجدد باشید انهم با تغذیه افراد نفوذی واز جیب ملت 3-طوری رفتار کنید که دولت از شما خیالش راحت باشد خصوصا در نقد وجلوگیری تز طرههای فساد زا وکمر شکن 4-قوانینی وضع کنید که صاحبان شرکت وسرمایه مجبور شوند شما را با دادن سهامی مجانی وغیر قانونی شریک کنند 4،وقوانینی وضع کنید که شرکتهایی که عضوش هستید بتوانند واردات وصادرات نامربوط وقاچاق داشته باشند وضمنا از خیلیرمعافیتها برخوردار باشند 5-هر روز به یک شاخه بپرید شاخه ای که پربارتر است البته برای خودتان وووو
مزدک ندیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
1
0
اعتراض باید به امریکا کرد که باتهدید ترحیم جلو خرید نفت گاز پتروشیمی کشورهای دیگه از ایران گرفته
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
1
0
نظرات این عضو محترم شورا درست و به جا بودند.....
کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
0
0
این آخرین باریه که این سایت رو میبینم و مطالبش رو میخونم. فکر کردم اینجا هر کسی میتونه با منطق حرف بزنه و حرفهاش منتشر میشه اما دیدم پیامهام نود درصدش سانسور میشن. ان الله بصیر بالعباد
لیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
1
نتیجه.... و حمایت احساسی و غیر معقول ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین